Doprava do Bulharska

DOPRAVA DO BULHARSKA 2005

LETADLEM

Bulharsko disponuje třemi mezinárodními letišti - Sofie, Burgas a Varna. Pravidelné linky z Prahy létají pouze do Sofie. Do Burgasu a Varny se lze dostat přestupem v Sofii nebo chartrovým letem s cestovními kancelářemi. 
ČSA pořádají do týdne mezi Prahou a Sofií sedm letů otáčkových a čtyři nocující. Od letní sezóny 2005 třikrát týdně létá také bulharská Bulgaria Air. Lety obou společností jsou provozovány podle pravidel vzájemné spolupráce, takže si lze každý den vybrat ze dvou letů jedné či druhé společnosti. Cena letenek je ale stále dost vysoká. Na vině jsou hlavně vysoké letištní, odbavovací a přistávací poplatky na sofijském letišti, které je v rukou státního monopolu. Typická zpáteční "rekreační" letenka počítající s pobytem do 14 dnů stojí asi 9.000.- Kč + 1.000 až 1.500,-Kč za taxy. Letenka musí být vystavena nejpozději 10 dnů před odletem. Dítě do 2 let platí obvykle 10% ceny, do 11 let 67% ceny. Zajímavá může být i nabídka bulharské letecké společnosti Hemus Air se zastoupením v Bratislavě. Speciální nabídka bezvíkendových letenek s odletem z Bratislavy a návratem do Prahy, nebo naopak, u nich stojí kolem 8.000,- Kč. Také společnost Alitalia prodává cenově zajímavé letenky do Sofie, a to přes Milano. 
Využít lze také charterové lety do Burgasu a Varny, jejichž cena bývá nižší obvykle asi o 3.000,-Kč, pro studenty ještě o více. ČSA bude letos létat pětkrát týdně do Burgasu (celkem asi 80 letů za sezónu), dvakrát týdně do Varny (asi 32 letů za sezónu). Vloni zájem o charterové lety stoupl, průměrné obsazení letů bylo 77%. Chartery prodávají i bez nákupu dalších služeb např.CK Alivia, Retur, Blue Bell, Slunecni pobrezi a mnohé další. Mládež se může také obracet na Student agency v Ječné ulici v Praze. Počítat je ale třeba pochopitelně s tím, že tyto lety jsou k dispozici až na poslední chvíli, kdy je zřejmé, že už nebudou prodány spolu se zájezdy. 
Ze Sofie do Varny a Burgasu jsou asi dvakrát denně pořádány lety se společností Balkan AirJednosměrná letenka přijde dospělého v přepočtu na cca.2.000,-Kč, zpáteční na cca.4.000.-Kč. Mezi Sofií a Varnou létá také soukromá společnost Viaggio Air. Lety ze Sofie jsou pořádány v pondělí, středu a čtvrtek a zpět z Varny do Sofie v úterý, čtvrtek a pátek. Cena obousměrné letenky je v přepočtu kolem 3.000,-Kč.

České aerolinie: www.csa.cz

Bulgaria Air, Praha, ČR
Letiště Praha Ruzyně, POB102 
Tel./Fax: +420 220 114 563
Tel./Fax: +420 220 560 594 
e-mail: prague@air.bg
www.air.bg
(kontaktní osoba: Ing.Vasil Mitkov)
Lety s Bulgaria Air z Prahy do Sofie

Hemusair (Bratislava): http://hemusair.barborafly.sk/

Aktuální nabídky charterových letů do Bulharska:

http://www.chartery.cz/bulharsko.html (osobně na adrese Panská 3, Praha1)

Další odkazy: http://www.nemoletenky.cz - http://www.malev.com - http://www.alexandria.cz - http://www.parkam.cz - http://www.bulgariatour.cz - http://www.letuska.cz - http://www.sofia-airport.bg

 

Poznámka: Dokončuje se nový terminál na letišti v Sofii.


VLAKEM

Doprava do Bulharska po železnici je často podceňována a považována za komplikovanou a nevýhodnou. Tento postoj však pramení spíše z neinformovanosti. Základní jízdné se skutečně oproti letence vůbec nevyplatí a během roku lze do Bulharska cestovat jen s několika přestupy, neboť rychlík Transbalkan končící až v Soluni (Thesalonike), který jezdí denně po celý rok také přes Sofii, vyjíždí až z Budapešti Keleti. Od června do září lze ovšem kromě spojů navazujících na tento známý rychlík využít také přímých spojů lehátkovými vagóny ČD. Bez jakýchkoliv přestupů se tak z Prahy dostanete až k Černému moři do Varny či Burgasu. Existují také výhodné mezinárodní slevy, v rámci nichž je možné cestu vlakem na tak velkou vzdálenost (cca.2000 km, 35 hod.) absolvovat poměrně levně a ve srovnání s autobusem i dost pohodlně. Navíc samotná cesta napříč krajinami několika zemí a zejména pak rumunskými a bulharskými horami je bez přehánění opravdovým zážitkem. Cestu vlakem lze tedy těm, kteří chtějí co nejvíce vidět a nemají naspěch, naopak jedině doporučit. Nepřijatelná je naopak pro ty, kteří si nemohou dovolit strávit čtyři dny dovolené cestováním.

Vlaky byly dlouho směrovány pouze přes Rumunsko do Burgasu, dnes jezdí i přes Srbsko. Kombinace možností, jak sestavit jízdné, využít různých slev a zvolit trasu, jsou dnes natolik rozmanité, že zde nelze učinit jednoduchý přehled. Prodejci sestaví jízdenku podle požadavků zákazníka. Platí však v zásadě následující možnosti přes přechody:

1.Kúty-Szob-Subotica-Dimitrovgrad, 
2.Kúty-Rajka-Subotica-Dimitrovgrad,
3.Kúty-Szob-Curtici-Ruse,
4.Kúty-Rajka-Curtici-Ruse

- na českém úseku lze pochopitelně použít Junior pas či Z kartu
- pro malé skupiny je velmi zajímavá sleva City Star, kterou lze využít na různých trasách 
- pro skupiny o 6 a více osobách lze žádat skupinovou jízdenku
- zajímavá je i sleva Eurodomino (ED Rumunsko+ED Bulharsko + úseková jízdenka na hranice Rumunska)

Doporučujeme před cestou se včas obrátit na ČD-centra nebo na pobočku společnosti WASTEELS CESTY, která sídlí v prostorách Hlavního nádraží v Praze. Zde vám budou v klidu a vysoce informovaně poskytnuty všechny potřebné informace a sestavena "ideální" jízdenka.

Přímý spoj do Varny (R Panonia) jezdí jen v sezóně od 6.6. do 9.9. v pondělí, úterý a pátek. Vyjíždí z Prahy hl.nádraží ve 23:23 hod. a ve Varně je v 10:18 hod. o dva dny později. Urazíte trasu dlouhou 1828 km. 
Z tohoto vlaku lze případně v Kaspichanu přestoupit na rychlík do Burgasu přes Šumen a Karnobat (R 3660). Vyjíždí v 9:30 hod., v Burgasu je ve 12:49 hod.

Přímý spoj do Burgasu (R Panonia) jezdí od 9.6. do 10.9. ve čtvrtek a sobotu. Vyjíždí v 0:08 hod z Prahy hl.nádraží a v Burgasu je ve 12:49 hod. o dva dny později. Urazíte trasu dlouhou 1962 km.

Trasa: 
Praha hl.n. - Kolín - Kutná Hora hl.n. - Havlíčkův Brod - Žďár n.Sázavou - Tišnov - Brno hl.n. - Břeclav - Kúty (SK) - Bratislava hl.st. -Bratislava Petržalka - Rajka - Mosonmagyarovar (HUN) - Györ - Budapest-Kelenföld - Budapest-Keleti pu - Szolnok - Mezötur - Gyoma - Mezöbereny - Murony - Bekescsaba - Lökösháza - Curtici - Arad - Deva - Simeria - Alba Iulia - Blaj - Medias - Sighisoara - Brasov - Predeal - Sinaia - Ploiesti Vest - Bucuresti Nord Gr. A - Giurgiu Nord - Ruse(BG) - Ruse Razpredelitelna(BG) - Obrazcov Ciflik - Vetovo - Senovo - Prostorno - Razgrad - Samuil - Visoka Poljana - Chitrino - Kaspichan - Provadija - Sindel - Beloslav - Varna nebo - Šumen - Karnobat - Burgas

Tyto přímé spoje jezdí s lehátkovými vagóny. Lehátko stojí na dvě noci cca. 600,-Kč. 
Zpět z Burgasu jede spoj mezi 11.6. a 12.9. v pondělí či sobotu, v 19:05 hod. (v Praze v 5:37). Zpět z Varny mezi 8.6. a 11.9. ve středu, čtvrtek a neděli v 17:25 hod. (v Praze v 5:37hod.).


R 736 TRANSBALKAN 
Budapest-Keleti pu - Szolnok - Mezötur - Gyoma - Mezöbereny - Bekescsaba - Lökösháza - Curtici - Arad - Deva - Simeria - Petrosani - Targu Jiu - Filiasi - Craiova - Caracal - Rosiori Nord - Bucuresti Nord Gr. A - Giurgiu Nord - Ruse(BG) - Ivanovo - Dve Mogili - Borovo - Bjala - Polski Trambesh - Gorna Orjahovitza - Polikrajshte - Pavlikeni - Levski - Pleven - Cherven briag - Mezdra - Sofia - Zaharna - Fabrika - Pernik - Radomir - Dupnica - Blagoevgrad - Simitli - Sandanski - General Todorov - Kulata - Promachon(GREK) - Strimon - Rodopolis - Kilkis - Thessaloniki.
Vyjíždí ve 20:42 hod., v Sofii je ve 22:45 hod. následujícího dne. Vlak je povinně místenkový. Má lehátkové a lůžkové vozy. Celní kontrola probíhá mezi zastávkami Bekescsaba a Lököshaza. Pohraniční přechod mezi Maďarskem a Rumunskem je Curtici, mezi Rumunskem a Bulharskem Ruse.

Slevy:

CITY STAR je atraktivní sleva (až 50%) na zpáteční jízdenku zejména pro malé skupiny do pěti dospělých osob i pro jednotlivce. Jídenka má měsíční platnost, zakoupena musí být nejpozději 3 dny před odjezdem. Aktuální ceník pro Bulharsko nebyl k dispozici. Pro jednotlivce cena doposud vycházela asi na 4.785,- Kč, ve dvou na 3.820,- Kč, ve třech na 3.499,- Kč, ve čtyřech 3.338,- Kč a v pěti na 3.241,- Kč. Ceny se mění v závislosti na kurz koruny k EURu.

  Bližší a aktuální informace na serveru ČD. City Star

EURODOMINO lze zakoupit na 3 až 8 dní. ED do 26 platí pouze na 2.třídu, ceny: Rumunsko: 36,46,56,66,76,86 EUR; Bulharsko: 26,31,36,41,46,51 EUR. Dospělí od 26 let si mohou vybrat mezi 1.a 2.třídou. Ceny 1.třída, Rumunsko: 66,84,102,120,138,156 EUR; Bulharsko: 48,56,64,72,80,88 EUR. Ceny 2.třída, Rumunsko: 47,60,73,86,99,112 EUR; Bulharsko: 32,39,46,53,60,67 EUR. Úseková jízdenka z ČR na rumunské hranice je se slevou 50%. Díky ED se můžete po železnici pohybovat zcela svobodně, jízdu libovolně přerušit a strávit třeba den v Budapešti, Bukurešti či Sofii a vzhledem k tomu, že tranzit i přes celé území Bulharska lze zvládnout za jeden den, zbyde vám ještě jeden den volný na cesty po celé bulharské síti. Eventuelní příplatky za vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity (jezdí především mezi Prahou a Budapeští) se k jízdence EuroDomino neplatí.

  Bližší a aktuální informace na serveru ČD. Euro Domino

INTER RAIL nabízí libovolný počet jízd v 1 zóně během 16 dnů, ve 2 zónách během 22 dnů, v nabídce Global během 1 měsíce. Na základě Interrailu lze požadovat další slevy. Bulharsko spadá do zóny G. 1 zóna dospělí: 229 EUR, mládež: 156 EUR. 2 zóny: 316 EUR/ 220 EUR. Global: 437 EUR/ 308 EUR.
V souvislosti s cestou po železnici se mnoho namluvilo o problému bezpečnosti. Vysoká kriminalita v balkánských zemích a úplatky pro celníky hodně odrazovaly. Situace se však naštěstí změnila a dnes je v tomto ohledu železnice zřejmě bezpečnější než silniční přejezdy. Riziko navíc snížíte na minimum, pokud se rozhodnete cestovat v lůžkovém či lehátkovém voze.Pokud cestujeme v běžném kupé 2.třídy, je primárním opatřením navázání kontaktu s důvěryhodnou osobou. Družný rozhovor s místními přece jen částečně odradí ty, kteří by si jinak troufli na osamocené cizince. Peníze je dobré mít na krku a zálohu ještě na několika dalších místech. Upozorňujeme, že všechny mezinárodní rychlíky jsou na území Rumunska povinně místenkové! Místenku je možné si koupit již v ČR. Pokud máte lehátkový či lůžkový lístek platí tento jako místenka.

Lehátko, lůžko

Lehátkové a lůžkové vozy provozované železnicemi ve spolupráci se servisními firmami představují pohodlný způsob cestování přes noc. Lehátkový vagón (Couchete wagon, Liegenwagen) obsahuje 9 kupé a oddíl pro průvodce. Každé kupé má 6 lehátek. Přes den vypadá jako každé jiné, na noc se snadno předělá do lehátkové podoby. Osoba průvodce je stejná po celou cestu. Při nástupu se průvodci odevzdávají jízdenky. Po celé trase jsou pak místními průvodčími kontrolovány u něho, takže nejste nikterak obtěžováni. 
Na noc obdržíte od průvodce deku a polštář s čistým povlečením. Průvodce vás na vaše přání vzbudí před cílovou stanicí. Ke spaní doporučujeme spodní a prostřední lehátka - pokud s vámi necestují další dvě osoby jsou horní lehátka ideální k odložení zavazadel.
Přes den není umožněno dalším osobám přistupovat do vašeho kupé , bude vás tedy cestovat vždy maximálně šest v kupé. Osobám bez zakoupeného lehátkového lístku není dovoleno se zdržovat ani v chodbičce vagónu. Tím se snižuje riziko kontaktu s problémovými spolucestujícími. Doporučujeme zbytečně lehátkový vůz neopouštět, na noc zamknout kupé, zatáhnout záclonky, zavřít okno. 
U průvodce je vám k dispozici občerstvení zajišťované např.společností Wagon Bohemia. Zakoupit si lze chlazené pivo i ohřáté jídlo z konzervy (párky, lečo, guláš apod.). Ceny jsou lidové. 
Za použití lehátka se platí příplatek 345 Kč za noc. Lehátko je možné předplatit v předprodeji nebo přímo u průvodce, má-li ovšem volno. Mimo českých lehátkových vagónů lze využít klidně i bulharské či rumunské, které jsou v sestavě vlaku. Bulharské obvykle nabízejí srovnatelné služby, rumunské jsou o něco horší. 
Ještě větší komfort nabízí lůžkový vagón (Sleeping car, Schlafwagen). Počet míst v kupé je max. 3, dá se však také zakoupit ve variantě double či pouze single. Kupé se zavírá neprůhlednými dveřmi se řetízkovým zabezpečením, lůžko je měkkčí a ustláno skutečným povlečením. Kupé je také vybaveno umyvadlem. Muži a ženy spí zvlášť, smíšeně pouze při zakoupení celého oddílu, popřípadě na přání po dohodě s průvodcem. Za použití lůžka se platí příplatek asi 670 Kč za noc. Přímé sezónní vlaky do Bulharska mají jen lehátkové, tedy nikoliv lůžkové vagóny.
Obrázky z jedoucího rychlíku Panonia

Další odkazy: www.cd.cz - www.vlak.cz - Doprava po Bulharsku  - Vyhledávač spojů Bulharské státní železnice

Poznámka: Upozorňujeme, že všechny mezinárodní rychlíky jsou na území Rumunska povinně místenkové! Místenku je možné si koupit již v ČR. Pokud máte lehátkový či lůžkový lístek platí tento jako místenka. (Užitečná rumunská slovíčka.)

 


AUTOBUSEM

Autobus upřednostní všichni ti, které zajímá především cena. Doprava autobusem je bezkonkurenčně nejlevnější variantou. Zpáteční jízdenka do Sofie stojí asi 2.200-2.500,- Kč. Do Burgasu či Varny asi 3.500,- Kč. Mládeži do 26 let je navíc poskytována 10 % sleva. Cesta do Sofie trvá nejméně 24 hodin, k moři kolem 30 hodin. Přes velké zlepšení je stav komunikací v balkánských zemích stále ještě nedobrý. Počítat se musí se zastávkami po cestě. Déle trvají hraniční a celní kontroly, časté jsou i silniční kontroly. Na linky do Bulharska jsou ale nasazovány kvalitní klimatizované autobusy. Směrovány jsou obvykle přes Srbsko. Vízová povinnost byla mezi ČR a Srbskem s Černou Horou zrušena k 1.6.2003, čímž se autobusová doprava do Bulharska ještě o 34 USD zlevnila. Existuje několik společností provozujících denně pravidelné autobusové linky na trase Praha - Brno - Bělehrad -Sofie. Oficiálním zástupcem bulharských dopravců pro ČR je společnost Eurotours. Na lince Praha-Brno-Sofie jezdí její autobusy každý den ráno v 9:00 hod. z autobusového nádraží Florenc, z Brna následně v 11:30 hod. ze Zvonařky. Na lince Praha-Brno-Sofie-Plovdiv-Burgas jezdí pravidelně každou středu, pátek a neděli večer z nádraží Holešovice v 19:30 hod. a z Brna v 21:30 hod. V letní sezóně odtud jezdí autobusy do Varny a Burgasu i v sobotu v 9:00 hod. ráno. 
Kromě Eurotours lze využít také služeb další solidní společnosti Katev Travel, jejíž linka jezdí v pondělí, středu, pátek a sobotu z Prahy - Florence do Sofie v 8:30 hod., od 26. 4. do 30. 9. jezdí autobusy i v sobotu.
Firma Jaromír Hlávka z České Kamenice organizuje od června do září autobusovou přepravu do Bulharska směrovanou nikoliv přes Srbsko, nýbrž přes Rumunsko po trase Česká Kamenice - Praha (případně Hradec Králové) – Brno – Ruse – Varna – Burgas – Pomorie (cca. 1750 km, přibližně 28 hodin). Nástupní a výstupní místa na trase je navíc možno upravit podle konkrétních případů. Tato nabídka jistě osloví ty, kteří potřebují specifičtější podmínky, nebo větší skupiny. Cena jízdenky činí jen 2 990,- Kč. V případě zájmu firma pro své zákazníky zprostředkuje současně i levné ubytování v Pomorie.

Bližší informace o jízdních řádech a volných místech poskytuje ÚAN Florenc. Lépe je ale obrátit se přímo na Eurotours, kde mají přehled o všech spojích v provozu a skutečném aktuálním stavu volných míst (nikoliv o volných jízdenkách k prodeji u pokladny autobusového nádraží). Eurotours prodává i jízdenky bulharských autobusových i železničních dopravců na všechny návazné spoje po Bulharsku. 

Kontakty, informace o aktuálních cenách:

Eurotours. Hlavní hala Autobusového nádraží Florenc. Tel.: 224 21 02 21, Hot line: 724 13 23 65, eurotours@seznam.czwww.eurotours.bg
V Sofii je pobočka Eurotours v přízemí hlavního železničního nádraží u úschovny zavazadel. V pracovních dnech je otevřena do 19,00 hod. o víkendu do 16,00 hod. Tel.: 02 / 832 31 38. Ve Veliko Tarnovo je kancelář na Autobusovém nádraží Jug. Tel.: 062 / 62 00 97.

Katev Travel. Autobusové nádraží Florenc, průchod k pokladnám, zvonit na zvonek, 2.patro. Tel.: 224 894 248, www.katevtravel.com
V Bulharsku je kancelář na Mezinárodním autobusovém nádraží Sofia, stánek č.60. 

Hlávka Jaromír. bulharsko.org@volny.cz, mobil : +420 602 231 498, www.bulharsko.org

 

inzerce: Jaromír HLÁVKA - DO BULHARSKA K MOŘI 2.990.-Kč !


OSOBNÍM AUTEM, MOTOCYKLEM

Nrozdíl od minulých let je dnes možné opět uvažovat i o cestě po vlastní ose. Přesto doporučujeme dobře zvážit, zda je právě tento způsob přepravy tím nejvýhodnějším. Donedávna katastrofický stav komunikací se zvláště na hlavních tazích výrazně zlepšil, stav silnic 3.a 4.třídy však stále není příliš dobrý. Bulharská síť má dohromady 36.724 km, ale dálnic je jen 530 km. Problémem zůstávají také nedostatky ve značení a nepříjemnosti může přinést poněkud bezohledné chování místních řidičů. Na řidiče po celé trase čekají různé poplatky a v případě porušení předpisů také vysoké pokuty. Kontroly jsou přitom časté a důsledné. V případě krádeže vozu projde poškozený značně nepříjemným byrokratickým řízením.
Nechceme však motoristy předem strašit a odrazovat. Řada našich turistů se v posledních letech autem či motocyklem do Bulharska vypravila a mnozí si tuto volbu nemohou vynachválit. Rodina se dvěma dětmi tímto způsobem zvládne cestu do Bulharska a zpět asi za 8.000.-Kč. Na hranicích osobní vozy obvykle nečekají, kromě jugoslávských, proto je o něco lepší zvolit trasu přes Rumunsko. Tolik obávané vymáhání úplatků už není větším problémem, neboť došlo k řadě opatření. Korupce mezi pohraničníky a celníky přesto nebyla vymýcena zcela. Řidiči zájezdových autobusů údajně stále odevzdávají "dárky" v podobě cigaret či piv, pro rychlejší a bezproblémové odbavení. U osobních aut není větší riziko. Se stížností na pohraničníky je možné se případně obrátit na speciální linku 983 18 65. 
Cestu autem lze absolvovat bez problémů. Vždy je ale třeba dávat pozor na dodržování předpisů a být maximálně obezřetný. Celou trasu je třeba kvalitně naplánovat a zvážit, zda vlastní motoristické zkušenosti stačí na trasu dlouhou asi 1800 km. 
K 1.1.2005 došlo ke změnám v pravidlech silničního provozu, byly zavedeny dálniční známky, změnily se poplatky, výše pokut apod. 

Poplatky:

V cestovním rozpočtu je třeba počítat s různými polatky po celé trase. Jejich výše se odvíjí od zvolené trasy. Na Slovensku zaplatíme za 15-denní dálniční známku 150 Sk, v Maďarsku za 15-denní známku 14 EUR (nebo 4-denní za 6 EUR). Při cestě po dálnici přes Srbsko se na mýtnicích platí postupně asi 1300 dinárů nebo 30 EUR (za směnu na dináry 20% taxa). Pokud jedete přes Rumunsko, zaplatíte asi 12 EUR za silniční tranzit a ekologický poplatek. Za trajekt přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem (Beket - Orjachovo nebo Calafat - Vidin) zaplatíte 15 USD + 2 USD na osobu. Za průjezd přes most nad Dunajem ve směru Giurgiu - Ruse se platí za motocykl 2 USD, za automobil 7 USD, za přívěs 8 USD + 1 USD na osobu. Do 1.1.2005 se v Bulharsku silniční daně odvíjely podle vzdálenosti cílového místa. Nově byly zavedeny dálniční známky (viněty). Týdenní známka stojí 4 EUR (od r.2007 se cena sníží na 2,5 EUR), měsíční 10 EUR (v r.2006 9 EUR, od r.2007 6 EUR). Známky pro osobní automobily do 8 míst mají žlutou barvu. K dostání jsou na všech hraničních přechodech, benzinových stanicích ÖMV, EKO a Shell a na poštách. Pokuta za nevylepení známky na přední sklo se bude pohybovat v rozmezí 100 - 1000 BGN (50-500 EUR) podle druhu dopravního prostředku. V úvahu připadá poplatek za ekologickou desinfekci (cca.2 EUR) a užívání dalších silničních zařízení (cca.2 EUR). Ale i tyto poplatky měly ve svém původním ustanovení platnost do r.2005. Celkem tedy zhruba počítejme za trasu tam i zpět kolem 3500,- Kč navíc.

Pohonné hmoty:

Na Slovensku jsou ceny velmi podobné, v Maďarsku a Srbsku o něco vyšší, zato v Rumunsku a Bulharsku jsou ceny výhodnější. Benzínky jsou v Bulharsku od sebe vzdálené více než v ČR (cca. 30 - 40 km), proto je vhodné nenechávat tankování na poslední chvíli. Platí se obvykle hotově v místní měně. Karty přijímají jen větší benzínky s non stop provozem (např.Shell). Některé benzínky mohou být po 22.hodině už zavřené. Je zakázáno převážet do Bulharska benzín v kanystru!

Obyvklé ceny v Rumunsku, Bulharsku a Srbsku

Natural 95: 25 000 LEI, 1,42 BGL, 55 DIN
Super 98: 27 000 LEI, 1,69 BGL, 60 DIN
Nafta: 23 000 LEI, 1,21 BGL, 45 DIN
LPG: 13 000 LEI, 0,83 BGL, 21 DIN

Nesmíte zapomenout na:

  zelenou kartu
  mezinárodní poznávací značku
  technický průkaz
  nejlépe mezinárodní ŘP (není ale vyžadován, stačit má i národní)
  notářsky ověřený souhlas majitele v bulharštině či angličtině (při cestě vypůjčeným či služebním vozem) 
  hasící přístroj
  lékárničku
  výstražný trojúhelník
  minimální hloubka desénu je 1,6 mm

Rychlostní limity (dle Zákonu o silničním provozu v BR z r.2002):

    osobní automobily motocykly
    obec:   50 km/h   50 km/h
    mimo obec:   90 km/h   80 km/h
    dálnice: 120 km/h 100 km/h

Co je třeba dále dodržovat:

      minimální hloubka desénu je 1,6 mm
      bezpečnostní pásy musí být zapnuté i na zadních sedačkách
      motocyklisté musí mít helmu a celoročně zapnutá světla
      v obydlených oblastech je zakázáno používat klakson mezi 22.00 a 06.00 hod. (o svátcích do 9.00 hod.)
      netelefonovat bez hands free sady
      pod hrozbou vysoké pokuty nevyhazovat odpadky z jedoucího vozu

Pokuty za nedodržení pravidel silničního provozu, podle zákonné změny z r.2005:

Doporučujeme důrazně předpisy dodržovat, vyhnete se vysokým pokutám a případné zvůli dopravních policistů.

      Překročení rychlosti do 20 km/h : 5 BGN, do 30 km/h: 10 BGN, do 40 km/h: 20 BGN, do 50 km/h: 30 BGN, nad 50 km/h: 70 BGN, opakované porušení 100 BGN. .
      Jízda na červenou na křižovatce : 40 BGN
      Nesprávné předjíždění či nedání přednosti: 20 BGN
      Alkoholu v krvi od 0,5 do 1,2 promile : 300 BGN (opakovaně 500 BGN)
      Řízení bez ŘP : 100-300 BGN
      Nesvítící světla : 40 BGN
      Ojeté pneumatiky : 40 BGN
      Nepoužívání bezp.pásů (vč.zadních sedadel) : 40 BGN
      Zapnutý motor na parkovišti, pokud to není nezbytně nutné : 50 BGN
      Volání mobilem při jízdě bez použití hands-free sady : 40 BGN
    Nesprávné parkování: 200-3000 BGN

Na co je třeba dávat pozor:

      vyvarujte se jízdy za tmy
      nikdy zbytečně nezastavujte na neosvětlených odpočívadlech, ani na odpočívadlech benzínek nenocujte
      pozor na falešné policisty, v případě podezřelého dění na cestě je lépe se otočit a jet opačným směrem (zastavit vás může policie pouze v případě porušení pravidel; silniční policie užívá vozy Opel Astra bílé barvy se signálním modrým světlem typu křídlo na střeše; policisté mají mít připnutou kartu s fotograií, jménem a hodností, musí předložit legitimaci)
      pozor na proměnlivý stav vozovek, neočekávané díry, v horských úsecích kameny a sesuvy půdy
      pozor na volně se pohybující chovná zvířata (ovce, osli atd.) a neosvětlené povozy
      pozor na špatně osvětlená auta, špatně viditelné pruhy, chodníky atd.
      vyhněte se pochybným kempům
      vyhýbejte se konfrontaci s agresivními řidiči dražších vozů, je pravděpodobné, že jejich životopis je pochybný
      pozor na křižovatkách, pravidlo pravé ruky na křižovatkách bez semaforů není často dodržováno
    nevystavujte cennější věci za okny či na sedačkách aut
    nenechávejte auto nikdy bez dozoru
    buďte ostražití, pokud vám někdo oznamuje, že máte píchlé kolo a nabízí pomoc (jde o klasickou taktiku zlodějů, kteří sami kolo dříve někde propíchli)

Některé trasy:

 Přes Rumunsko:

Hranice ČR - Břeclav/Slovensko: Kúty - Bratislava - Rusovce/Maďarsko:Rajka - Budapest - Kecskemét - Szeged - Nagylak/Rumunsko:Nadlac - Arad - Deva - Sibiu - Pitesti - Bukuresti - Giurgiu/Bulharsko: Ruse (most Dunaj "Danube") - Razgrad - Šumen - Varna - Burgas (nebo Ruse - Veliko Tarnovo - Gurkovo - Sliven - Burgas - Varna)

z Aradu možná také následující cesta po rumunské E70:

Arad - Timisoara - Caransebes - Drobeta - Turnu - Severin - Calafat/Bulharsko: Vidin (trajekt) - Montana - Sofia - Plovdiv - Stara Zagora - Karnobat - Burgas - Varna

(V případě trasy po E79: Arad - Paulis -Topolovatul Mare - Craiova - Montana - Sofia ad.) 

Přes Srbsko:

z Maďarska - Szeged/Srbsko:Horgos (dále po E75) - Subotica - Novi Sad - Bělehrad - Niš - Pirot - Dimitrovgrad/Kalotina (E80) - Sofia - Plovdiv - Stara Zagora - Karnobat - Burgas - Varna

Dopravní nehoda, krádež auta:

Při dopravní nehodě při níž nebyl nikdo zraněn a škody nejsou odhadem vysoké, není po vzájemné domluvě řidičů nutné přivolávat policii. V opačném případě je postup standartní. Telefony: dopravní policie (KAT) : 165 (665060, 98272823), záchranka (barza pomošt) : 150, silniční pomoc (patna pomošt) : 146 (1286, 91146). I při malé škodě je třeba přivolat policii pokud hodláme uplatnit pojistku, neboť pojišťovny pochopitelně vyžadují policejní odhad škody. 

Za příjezd silniční pomoci na místo se účtují 2EUR za km. 50 EUR stojí každá započatá hodina práce na silnici. Hlavní autoservisy v Bulharsku jsou v Plovdivu ul. "Brezovsko šosé" 195, blízko dálnice, ve Stare Zagore (Průmyslová zona), ve Slivenu v blízkosti hlavní cesty, v Burgasu v městské části Izgrev.Operátoři mluví hlavně německy.

Krádež auta:

V případě krádeže auta čeká poškozeného navíc ještě náročná úřední procedura, která je skutečným byrokratickým skvostem. Bez ní ovšem není možné ani Bulharsko opustit. Nejprve je nutné na nejbližší policejní stanici sepsat protokol o krádeži a s jeho kopií putovat na obvodní prokuraturu v místě pobytu, kde je vydáno další potvrzení. V něm se říká, že bylo policií zahájeno vyšetřování a pachatel nebyl dopaden. Dále upřesňuje, o jaký konkrétní paragraf Tr.zákona se jedná a u jaké pojišťovny byl automobil pojištěn. Toto potvrzení nabývá platnosti až po jeho ověření Nejvyšší kasační prokuraturou v Sofii. Potvrzení je důležité také pro účel likvidace pojistné události v ČR. Dále je nutné vyřídit náležitosti na nejbližší celnici. Zde se předkládá policejní protokol, ověřené potvrzení z prokuratury a doklady k autu. Sepíše se žádost o opuštění země a deklarace. Protože bulharské zákonodárství chápe celou záležitost stejně, jako by se jednalo o import a prodej vozu v Bulharsku, celnice vypočte dlužné clo a DPH a vydá rozhodnutí (rešenije), kolik cizinec dluží státu. Jedině tak může být auto vyřazeno z celního režimu "dočasný dovoz" a cizici je umožněno opustit BR. Celnice následně rozhodne o prominutí dluhu, vydá doklad a potvrzení do pasu. Dluh se promíjí teprve od r.2004. Do té doby poškozený musel dluh skutečně uhradit.

Důležité upozornění:

Na hranicích je automobil zaznamenán v pase a jeho vlastník bez něj nemůže opustit zemi. Stává se, že automobil je nesprávně zaznamenán i do pasů spolucestujících v autě. Mohli by se setkat s problémy, pokud by zemi opouštěli jiným způsobem. Pokud si z Bulharska uděláte výlet do další země (např.do tureckého Istanbulu) jiným dopravním prostředkem, nepustí vás přes hranice, pokud nedoložíte, že váš vůz je dočasně na dobu výletu umístěn v celním skladu. Tato služba stojí 30USD za den.


Webové stránky zdarma